(ακριβές αντίγραφο από δημοσίευμα της Εφημ. ΄΄ΑΝΑΤΟΛΗΣ΄΄ 18/12/1993)
Όπως ασφαλώς θα γνωρίζετε, το Βορειοδυτικό Παραλιακό Μεραμβέλλο αποτελεί μιά ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ* με ξεχωριστή αναπτυξιακή ιδιαιτερότητα. Πέρα από την αισιόδοξη προοπτική της αναπτυξιακής αυτής ενότητας, τα βασικότερα χαρακτηριστικά, που στοιχειοθετούν την εν λόγω ιδιαιτερότητα (σε σχέση με τη λεγόμενη Σκάφη του Μεραμβέλλου), είναι, σε συντομία, τα εξής:
1. Η γειτνίαση με την τουριστική περιοχή Μαλλίων-Χερσονήσου και την ευρύτερη τουριστική ζώνη Ηρακλείου, η οποία εμφανίζει συνεχή τάση ΄΄αστικοποίησης΄΄
2. Η αλματώδης, αλλά όχι άναρχη, τουριστική ανάπτυξη του Β.Δ. Παραλιακού Μεραμβέλλου, με θετικό στόχο τα 5.000 τουριστικά κρεβάτια.
3. Το υδατικό δυναμικό της περιοχής, με είκοσι αρδευτικές ομαδικές γεωτρήσεις και με υδάτινα αποθέματα ασφαλείας στις περιοχές ΄΄Γεωργαράδων Λαγκάδα΄΄ και ΄΄Αγίου Γεωργίου του Βραχασώτη΄΄.
4. Η κτηνοτροφική ανάπτυξη της περιοχής, με νέους ανθρώπους και με υποδομή 22.000 στρεμμάτων κοινοτικών βοσκότοπων (στους οποίους κατασκευάσθηκαν 3 δεξαμενές ομβρίων υδάτων).
5. Η λιμενική υποδομή του Β.Δ. Παραλιακού Μεραμβέλλου, με τα τρία μικρά, αλλά ουσιώδους λειτουργικότητας, λιμανάκια (δύο στο Σίσι και ένα στη Μίλατο)
6. Το πλούσιο ιστορικό και παραδοσιακό υλικό, με την παλιά γραφική Μίλατο, το παλιό ΄΄ανεντρανιστικό΄΄ Βραχάσι΄΄,τον Άγιο Γεώργιο στο Σελλινάρι,τον Άγιο Γεώργιο τον Βραχασώτη και το ιστορικό Σπήλαιο της Μιλάτου.
7. Οι ξεχωριστές φυσικές ομορφιές, με τις γραφικές παραλίες και τους γνωστούς ψαρότοπους, το ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους φαράγγι του Σελιναριού, το ΄΄σκοπίμως΄΄ ξεχασμένο ΄΄αζιλακόπλαγο΄΄ και το καινούργιο σπήλαιο ΄΄Αχνίστρες΄΄ της Μιλάτου.
8. Το πάντρεμα των καλώς νοούμενων τοπικών συμφερόντων με τον γειτνιάζοντα Νομό Ηρακλειου, το οποίο δεν έχει γίνει μόνο σε επίπεδο ατομικών επενδύσεων (σε ξενοδοχεία, θερμοκήπια, εμφιάλωση νερού, κ.λ.π.) αλλά και σε επίπεδο οικοδομικών συνεταιρισμών (Εμπόρων Ηρακλείου – Υπαλλήλων Ο.Τ.Ε.).
9. Το βορειοδυτικό Παραλιακό Μεραμβέλλο είναι από τους λίγους εναπομείναντες τόπους που ΄΄κρύβουν στο μανίκι τους αρκετούς άσσους΄΄ (αρχαιότητες Μιλήτου –Αναυλόχου, βασικός κρίκος στην τουριστικά αλυσίδα της Κρήτης-Κυκλάδων, κ.λ.π.).
10. Το τελευταλίο χαρακτηριστικό της περιοχής είναι η παράδοση της Μιλάτου στην αλιεία, που διασφαλίζεται με τις γνωστές ψαροταβέρνες και προπάντων με τη μοναδικότητα του χωριού αυτού να κρατά επαξίως το καλό του όνομα ως ΨΑΡΟΧΩΡΙ (και μάλιστα στην ευρύτερη περιοχή από Ηράκλειο μέχρι Άγιο Νικόλαο).
Με βάση όλα τα προηγούμενα, σας παρακαλούμε να συντάξετε τεχνικο-οικονομική μελέτη, η οποία θα αφορά στην συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του Βορειοδυτικού Παραλιακού Μεραμβέλλου, στο οποίο σύμφωνα με σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, περιλαμβάνεται και η Κοινότητα Λατσίδας. Για τη σύνταξη της μελέτης αυτής πρέπει, εκτός των άλλων, να ληφθούν υπόψη και τα εξής:
1. Η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση θα αφορά όχι μόνο στους κατοίκους της περιοχής, αλλά και τους τουρίστες και επισκέπτες της περιοχής αυτής.
2. Ενδεικτικό δρομολόγιο, που θα επαναλαμβάνεται (το ίδιο ή αντίστροφο) κάθε μιά ώρα και σε 16ωρη βάση, είναι: Λιμάνι Σισίου- Αγία Βαρβάρα-Σύνορα Νομών – Σελλινάρι - Βραχάσι - Λατσίδα - Μίλατος - Παραλία Μιλάτου-Πάνω Σίσι-Λιμάνι Σισίου.**
3. Στη μελέτη θα προβλεφθεί η επέκταση του δρομολογίου στα Μάλλια (πρώτη προτεραιότητα), στον Άγιο Αντώνιο (δεύτερη προτεραιότητα) και στο υπόλοιπο Μεραμβέλλο (τρίτη προτεραιότητα).
4. Η μελέτη αυτή, που ασφαλώς θα στοχεύει στο maximum της παραγωγηκότητας, θα πρέπει να μπορεί να εφαρμοσθεί από την ιδιωτική πρωτοβουλία (ΚΤΕΛ, κ.λ.π.) και σε περίπτωση μη εκδήλωσης σχετικού ενδιαφέροντος, να μπορεί να υλοποιηθεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια από νομικό πρόσωπο (π.χ. Α.Ε.), στο οποίο θα συμμετέχουν οι Κοινότητες Βραχασίου, Μιλάτου και Λατσίδας, αλλά και ιδιώτες.
5. Στη μελέτη θα πρέπει να προτείνονται οι συγκεκριμένοι τύποι οχημάτων, από δύο τουλάχιστον κατασκευαστικές εταιρίες.
6. Η οικονομική συμμετοχή της Κοινότητας Βραχασίου στο κόστος σύνταξης της μελέτης αυτής, μπορεί να φθάσει μέχρι το ποσόν των δραχμών 300.000 και ελπίζουμε ότι η Κοινότητα Μιλάτου (η οποία έχει ενημερωθεί) θα ανταποκριθεί αναλόγως (η Κοινότητα Λατσίδας δεν πρέπει να έχει σχετική επιβάρυνση, λόγω των περιορισμένων οικονομικών της δυνατοτήτων).
* Η πραγματικότητα αυτή είναι ότι το Σίσι είναι ΄΄κέντρο-απόκεντρο΄΄ (Άγιος Νικόλαος - Μάλλια - Οροπέδιο Λασιθίου) και αποτελεί οιωνεί προάστειο του Ηρακλείου, αφού η απόσταση απ' αυτό δεν ξεπερνά τη μισή ώρα οδήγησης. Επίσης, έστω κι αν δεν αρέσει σε ορισμένους, το Σίσι έχει τη λιγότερη άναρχη ανάπτυξη.....
**Αν ο Δήμος Αγ. Νικολάου δεν δείξει κανένα ενδιαφέρον, για το θέμα αυτό, τότε, η εναλλακτική λύση, που διαφαίνεται είναι να επεκταθούν, μέχρι το Σίσι, τα δρομολόγια των λεωφορείων, που συνδέουν (κάθε μιά ώρα) το Ηράκλειο με τα Μάλια (΄΄Ας ξυπνήσει΄΄ λοιπόν ο Δήμος….).
Η ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΟ ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΟ ΜΕΡΑΜΠΕΛΛΟ
Τη ΣΥΝΤΑΞΗ μελέτης γαι τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του αλματωδώς αναπτυσσόμενου βορειοδυτικού παραλιακού Μεραμπέλλου ζητάει ο Πρόεδρος της Κοινότητας Βραχασίου κ. Γεωργ. Μαρκάκης. Σε υπομνημα του στη Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου γράφει: